Hrvatski matematički elektronski časopis math.e
Broj 6, listopad 2005. ISSN 1334-6083
 
O Rubrike   O Sadržaj
* Uvodna riječ
* Uredništvo
* Matematika u literaturi
* Natjecanja
* Nagradni zadaci
* Iz povijesti matematike
* Upute za autore
* Forum
* Linkovi

*  Matko Botinčan: Kombinatorne igre
Igra Nim jedna je od najstarijih i najpoznatijih matematičkih igara za dva igrača. Nim je primjer igre koja ima svojstvo da sa svake njezine pozicije uvijek točno jedan igrač ima pobjedničku strategiju. Pitanja o nalaženju pobjednika i pobjedničkih strategija prirodno se nameću praktički kod svih tipova igara, no također je zanimljivo zapitati se u kojim bismo sve igrama mogli upotrijebiti pobjedničku strategiju analognu onoj iz igre Nim. U ovom članku prezentira se jedan od temeljnih odgovora na ovo drugo pitanje. Pri tome se upoznajemo s osnovnim konceptima koji figuriraju u kombinatornoj teoriji igara.
*  Vjekoslav Kovač: Kromatski broj ravnine - neriješeni problem o bojenju
Koliko je najmanje boja potrebno da bismo obojili sve točke ravnine tako da nikoje dvije jednako obojene točke ne budu međusobno udaljene točno za 1? Na ovom problemu demonstrira se tipični put matematičkog istraživanja: kako jedan zanimljiv problem evoluira u mnoge druge, kako se raznovrsne matematičke teorije međusobno obogaćuju i kako je u matematičkom istraživanju moguće ostvariti važan napredak, a da se uopće ne odgovori na prvotno postavljeno pitanje.
*  Anamari Nakić, Ivo Ugrina: Internet baza matematičkih pojmova e-Ghetaldus
U ovom članku opisana je baza matematičkih definicija e-Ghetaldus. Baza je nastala kao reakcija na nedostatak matematičkih sadržaja na hrvatskom jeziku na Internetu. U bazi se osim definicije pojma može pronaći i njegov naziv na engleskom jeziku, te informacije o literaturi u kojoj se može saznati više o njemu. Članak opisuje konkretni postupak implementacije baze. Prilikom implementacije koristištena su informatička i matematička znanja o relacijskih bazama, MySQL-u, HTML-u i PHP-u.
*  Tvrtko Tadić: Matematika parnog stroja
Pitanje kako parni stroj učiniti učinkovitim bilo je jedno od najvažnih problema prve industrijske revolucije. Problem se zapravo svodi na pitanje pretvaranja kružnog gibanja u linearno i obrnuto. Korištenjem računalnog programa The Geometer's Sketchpad ilustriraju se rješenja ovog problema koja su dobili znameniti izumitelji i matematičari Watt, Čebišev, Peaucellier i Lipkin.
O O