Hrvatski matematički elektronski časopis math.e
 
O Iz povijesti matematike
O

U rubrici Iz povijesti matematike sa stanovišta suvremene matematike problematizirat će se matematički pojmovi i činjenice nastale u prošlosti. Prva rješenja konkretnih matematičkih problema često u sebi kriju klicu budućih teorija. I o tome će biti govora u ovoj rubrici.

* Broj 12

U dvanaestom broju objavljujemo još jedan opsežan prilog:

  Darko Žubrinić: William Feller (1906.-1970.)

Članak je posvećen istaknutom hrvatsko-američkom matematičaru Williamu (Vilimu) Felleru, jednom od osnivača teorije vjerojatnosti kao znanstvene discipline, najpoznatijem po svojoj monografiji An introduction to probability theory and its applications. Profesor Darko Žubrinić s FER-a održava web stranicu o Felleru na adresi

http://www.croatianhistory.net/etf/feller.html

Članak je prijevod njegova teksta s engleskog na hrvatski, a prevele su ga studentice FER-a Marta Kolar i Ines Leskovar.

* Broj 10

Nakon duljeg vremena, donosimo novi prilog

  Ana Kuzle: Leonardo i matematika

Ovaj članak posvećen je matematici prisutnoj u spisima Leonarda da Vincija, poznatim kao kodeksi. Jedan od njih, takozvani Atlantsi kodeks, može se vidjeti u Muzeju za umjetnost i obrt od 6.12.2006. do 25.2.2007. Leonardova matematika razlikuje dva perioda: prije i poslije susreta s Lucom Pacolijem. U prvom razdoblju, u poodmakloj životnoj dobi, Leonardo je savladavao matematičke tehnike koje nam se danas čine elementarnim. Na primjer, imao je dosta problema s osnovnim računskim operacijama s razlomcima. U drugom razdoblju počeo se baviti matematičkim problemima od povijesnog značaja kao što su klasični problemi konstrukcije šestarom i ravnalom i problemi kvadrature ravninskih figura.

* Broj 1

Kao prvi prilog u rubrici donosimo članak

Ivica Gusić: Zašto su uvedeni kompleksni brojevi?

Uvođenje kompleksnih brojeva u matematiku obično se vezuje uz kvadratne jednadžbe. U članku se razmatra problem rješavanja kubne jednadžbe i prirodno pojavljivanje kompleksnih brojeva u tom kontekstu.

O ---O