Sadržaj:
1. Uvod
2. René Descartes
3. Osnovne formule analitičke geometrije
4. Zadaci za osnovnu školu
5. Zadaci za srednju školu
Literatura
Download
1. Uvod
Prije dvije godine na PMF-Matematičkom
odjelu u Zagrebu studij za nastavnike matematike počeo se izvoditi po
novom
planu i programu. Jedan od glavnih ciljeva
novog programa studija je da se studenti - budući nastavnici matematike
- upoznaju sa što više
oblika nastave matematike koji se izvode u osnovnim i srednjim
školama. U novom programu studija velik naglasak stavljen je na
seminare,
tj. želi se da budući nastavnici budu što više u situacijama izlaganja
matematičkog sadržaja. Tako se na trećoj godini studija nastavničkih
smjerova izvodi kolegij Seminar -
Natjecanja iz matematike. Bit tog seminara je da studenti u grupama
obrade zadatke s raznih nivoa natjecanja iz matematike u okviru odabrane
teme (naglasak je stavljen na natjecanja u Republici Hrvatskoj).
Ovaj članak nastao je na osnovi našeg seminara s temom "Koordinatni sustav".
Zadatak nam je bio pokušati seminar koncipirati tako da može poslužiti kao
materijal nastavnicima za dodatnu nastavu matematike. Nadamo se da smo u
tome donekle uspjele.
U prvom dijelu članka navele smo kratak povijesni uvod i ponovile osnovne
formule analitičke geometrije koje se koriste pri rješavanju zadataka.
Nakon toga slijede zadaci s natjecanja koje smo odabrale s uputama za
rješavanje i našim komentarima. Napominjemo da je većina zadataka koje
smo uvrstile namijenjena učenicima sedmog i osmog razreda osnovne škole
te trećeg i četvrtog razreda srednje škole, jer se upravo tada po nastavnom
planu obrađuju teme iz analitičke geometrije.
Prilikom rješavanja zadataka i izrade slika koristile smo se
računalnim
programima The Geometer's Sketchpad i
GeoGebra. Namjera nam je
bila rješenja zadataka učiniti jednostavnijima, dinamičnijima,
odnosno zornijima. Na tim se materijalima GeoGebra pokazala kao
moćan alat za demonstriranje konstrukcija korak po korak.
Neke od dinamičkih slika uvrštene su u ovaj članak kao Java appleti.
Zahvaljujemo voditelju seminara o natjecanjima iz matematike,
doc.dr.sc. Mladenu Vukoviću, na pomoći pri pisanju članka.
2. René Descartes
Jedno od važnijih matematičkih otkrića prve polovine 17. stoljeća
je ideja o koordinatama i koordinatnom sustavu. Prvi ju je jasno
izložio i razradio francuski matematičar
René Descartes,
rođen 31. ožujka 1596.
Godine u kojima je živio bile su bez sumnje jedan od velikih
intelektualnih perioda u povijesti civilizacije. Spomenut ćemo
nekoliko njegovih znamenitih suvremenika: od matematičara tu su
Fermat i
Pascal;
Shakespeare je umro kad je Descartesu bilo dvadeset godina; Descartes je
za osam godina nadživio Galileija, a umro je kad je Newtonu bilo osam godina.
Kada mu je bilo osam godina, otac ga upisuje u isusovačku školu.
Tamošnji rektor otac Charlet zavolio je blijedog, prostodušnog
dječaka i posebno ga učio. Uvijek je htio znati uzrok svega pod
suncem. Njegovo krhko zdravlje zahtijevalo je da se više odmara.
Stoga je često ujutro ostajao dugo u krevetu i razmišljao; ta
tiha jutra bila su pravi izvor njegove filozofije i matematike.
Smatrao je da su sve znanosti međusobno povezane.
Tako je stečena znanja, od matematike do filozofije i medicine,
dalje razvijao, ulazio u probleme te ih nastojao riješiti.
Besmrtnu slavu Descartes je stekao otkrićem analitičke geometrije.
Zanimljiva je mala povijest tog otkrića. U vojničkom periodu
njegova života, u noći 10. studenog 1619., usnuo je tri čudesna
sna. Tvrdio je da mu se tada otkrio čarobni ključ koji otvara
riznicu prirode i daje mu temelj svih znanosti. Nigdje nije
točno objasno što je taj ključ, ali se vjeruje da je to primjena
algebre u geometriji - analitička geometrija i, znatno općenitije,
objašnjenje prirodnih pojava pomoću matematike. Zbog ratnih i drugih
okolnosti otkriće će ostati nepoznato osamnaest godina. Veličinu
Descartesova otkrića ne umanjuje ni činjenica da on nije imao
koordinatni sustav u današnjem smislu riječi. Descartesov koordinatni
sustav ima ishodište, ima samo jednu os (apscisu), dok drugu
os uspostavlja prema nužnosti. Njegov je koordinatni sustav kosokutni,
a vladanje krivulja proučava samo u prvom kvadrantu. Danas se
koordinatni sustav po latiniziranom prezimenu Cartesius
naziva Kartezijevim koordinatnim sustavom.
U pedesetoj godini života Descartes je živio u Nizozemskoj razmišljajući,
obrađujući mali vrt i dopisujući se s intelektualcima Europe. Njegov
najveći matematički rad bio je iza njega, ali je još uvijek razmišljao
o matematici, uvijek prodorno i originalno. Bio je poznat u svijetu,
mnogo poznatiji nego što je uopće ikada želio biti. Za njega
je čula devetnaestogodišnja švedska kraljica Kristina te ga zamolila
da ju dođe podučavati. Ambiciozna kraljica zahtijevala je satove učenja
u ranu zoru, a Descartes bi se poslušno izvlačio iz kreveta, popeo u
kočiju i vozio se kroz puste vjetrovite ulice Stockholma u kraljevsku
palaču, gdje je Kristina sjedila u ledenoj biblioteci i nestrpljivo
čekala da njezin sat filozofije počne točno u pet sati ujutro.
Descartes nije mogao podnijeti hladnoću švedske zime te se razbolio
od upale pluća. Zabrinuta kraljica pozvala je liječnike, no on ih je
odbijao. Umro je 11. veljače 1650. u pedesetčetvrtoj godini života,
kao žrtva hirova kraljice Kristine.
3. Osnovne formule analitičke geometrije
Ponovimo ukratko najvažnije pojmove i činjenice o koordinatnom
sustavu na pravcu i u ravnini.
Neka je T točka na brojevnom pravcu. Njoj je pridružen neki
broj x, što zapisujemo T(x). Broj x
nazivamo koordinatom točke T. Neka je x1
koordinata točke A i x2 koordinata točke B.
Tada se udaljenost između tih točaka računa formulom |AB| =
|x1 − x2|.
Koordinata polovišta P dužine AB
dana je formulom
Neka su u pravokutnom koordinatnom sustavu u ravnini dane točke
A(x1, y1) i
B(x2, y2). Tada njihovu
udaljenost računamo formulom
|AB| = |
\ |
(x1−x2)2 + (y1−y2)2 |
. |
Točkama A i B zadana je dužina
AB.
Koordinate njenog polovišta
P(xP, yP)
računaju se formulama
xP = |
x1 + x2 |
, |
yP = |
y1 + y2 |
. |
2 | 2 |
Kroz dvije različite točke ravnine prolazi točno jedan pravac.
Ako su apscise točkaka A i B različite, jednadžba
tog pravca dana je formulom
y − y1 = |
y2 − y1 |
(x − x1) . |
x2 − x1 |
Broj
nazivamo koeficijentom smjera pravca AB.
Jednadžbu tog pravca možemo kraće zapisati kao
y = kx + l,
pri čemu je l = y1 − kx1.
Ponovimo još i jednadžbe krivulja drugog reda.
Jednadžba kružnice k(S, r) radijusa r
sa središtem u točki S(x0, y0)
dana je formulom
(x − x0)2 +
(y − y0)2 =
r2 .
Pravac koji s krivuljom drugog reda ima samo jednu zajedničku točku
naziva se njezinom tangentom. Jednadžba tangente na kružnicu
k(S, r) u njenoj točki
T1(x1, y1)
ima jednadžbu
(x − x0)(x1 − x0) +
(y − y0)(y1 − y0)
= r2.
Jednadžba elipse s velikom poluosi a, malom poluosi b
i središtem u ishodištu glasi
Tangenta na elipsu u njenoj točki
T1(x1, y1)
ima jednadžbu
Jednadžba hiperbole s velikom poluosi a, malom poluosi b
i središtem u ishodištu glasi
Tangenta na hiperbolu u njenoj točki
T1(x1, y1)
ima jednadžbu
Jednadžba parabole kojoj se os podudara s x-osi, a tjeme
joj je u ishodištu je oblika
y2 = 2 p x,
za neki p ≠ 0. Tangenta na parabolu je pravac
koji nije paralelan s x-osi i siječe je u jednoj točki
T1(x1, y1).
Jednadžba tog pravca glasi
y1 y =
p (x + x1).
4. Zadaci za osnovnu školu
4.1. Općinsko natjecanje, 7. razred OŠ, 2005./06.
U koordinatnom sustavu na pravcu kojem je točka O ishodište,
odabrane su točke B, C, D tako da je
|OB| = 8, |OC| = 2,
|CD| = 6 te točka M koja je polovište dužine
BD.
Odredite koordinate točaka D i M ako je koordinata
točke D pozitivna. Ispitajte sve slučajeve!
U ovom zadatku zahtijeva se učenikovo snalaženje i orijentacija u
koordinatnom sustavu na pravcu.
Rješenje.
Budući da je |OB| = 8, točka B može imati
koordinate 8 i -8, a točka C koordinate 2 i -2 pa imamo
sljedeća četiri slučaja:
4.2. Općinsko natjecanje, 8. razred OŠ, 1997./98.
Pravac p …
3x − 4y − 1 = 0
siječe pravac a …
y = (5/3)x − 3
u točki A, a pravac b …
5x + 4y − 55 = 0
u točki B. Izračunaj udaljenost između
točaka A i B.
Zadatak je lako rješiv ako se zna formula za udaljenost dviju
točaka u ravnini, ali se ona ne obrađuje u 8. razredu. Stoga je
bitno doći do ideje kako primjenom Pitagorina poučka izračunati
udaljenost između točaka A i B.
Rješenje.
Tražimo sjecište pravaca p i a da bismo dobili koordinate
točke A i sjecište pravaca p i b da bismo dobili
koordinate točke B. Rješavamo dva sustava jednadžbi:
p … |
3x − 4y − 1 = 0 |
|
p … |
3x − 4y − 1 = 0 |
a … |
y = (5/3)x − 3 |
|
b … |
5x + 4y − 55 = 0
|
Rješenja su koordinate točaka A(3, 2) i
B(7, 5). Udaljenost između tih točaka
naći ćemo pomoću Pitagorina poučka primijenjenog na
pravokutan trokut ABC. Točku C(7, 2)
zadajemo kao sjecište pravaca x = 7
(apscisa od B) i y = 2
(ordinata od A). Udaljenosti |AC| = 4
i |BC| = 3 znamo naći iz jednadžbe za udaljenost
dviju točaka na pravcu. Primjenom Pitagorina poučka izračunamo
udaljenost između točaka A i B:
√42 + 32 = 5.
4.3. Općinsko natjecanje, 8. razred OŠ, 1995./96.
Točka A(−4, 2) je vrh trokuta ABC.
Na pravcu p1 …
y = 3x − 7
leži stranica BC,
a na pravcu p2 …
y = 2x + 8
leži visina iz vrha C na stranicu
AB.
Kolike su koordinate vrhova B i C trokuta ABC?
Ovdje je bitno odrediti koji pravci su okomiti, kako doći do
njihovih jednadžbi te postupak računanja koordinata točaka.
Rješenje.
Točka C je sjecište pravaca p1
i p2. Rješavamo sustav jednadžbi
p1 … |
y = 3x − 7
|
p2 … |
y = 2x + 8
|
i dobivamo koordinate vrha C(15, 38).
Pravac AB prolazi kroz A i okomit je na
pravac p2 pa je njegov koeficijent
smjera recipročan i suprotnog predznaka, tj. jednak
je -1/2. Jednadžba pravca AB lako se dobije
uvrštavanjem koordinata točke A u formulu za
jednadžbu pravca zadanog točkom i koeficijentom
smjera: y = −(1/2)x.
Koordinate vrha B(2, −1) dobijemo
rješavanjem sustava linearnih jednadžbi, kao sjecište
pravaca AB i p1.
4.4. Državno natjecanje, 7. razred OŠ, 1995./96.
Jednadžba pravca p je
4x − 3y − 8 = 0,
a jednadžba pravca q je
y = −x + 8.
Točka A je presjek pravaca p i x-osi,
točka B je presjek pravaca q i x-osi, a
točka C presjek pravaca p i q. Kolika je
površina trokuta ABC?
Rješenje.
Za računanje površine potrebno je naći udaljenost između točaka
A i B te duljinu visine iz vrha C na
stranicu AB.
Koordinate vrhova trokuta nalazimo kao presjeke dvaju
pravaca, rješavanjem sustava jednadžbi: A(2, 0),
B(10, 0) i C(5, 4).
Bitno je uočiti da je duljina visine na stranicu
AB
jednaka ordinati vrha C. Iz toga i iz udaljenosti
|AB| = 8 možemo izračunati površinu
P(ABC) = 8·4 / 2 = 16.
4.5. Županijsko natjecanje, 8. razred OŠ, 2003./04.
Stranice trokuta ABC leže na pravcima čije jednadžbe su
y = −2x + 10,
y = (3/2)x − 1/2
i
x + 4y − 5 = 0.
Izračunaj koordinate vrhova trokuta ABC i njegovu površinu
te ga nacrtaj u koordinatnom sustavu.
Rješenje.
Koordinate vrhova A(1, 1), B(5, 0) i
C(3, 4) nalazimo kao u prethodnim zadacima, rješavanjem
sustava jednadžbi. Kad nacrtamo trokut ABC u koordinatnoj
ravnini, uočavamo da se njegova površina može izračunati pomoću
trapeza MNCA i trokuta NBC i AMB. Te
površine možemo izračunati kao u zadatku 4.4. Rješenje je
P(ABC) =
P(MNCA) + P(NBC) − P(AMB) =
5 + 4 − 2 = 7.
4.6. Županijsko natjecanje, 8. razred OŠ, 2002./03.
Točke A(3, 0) i C(-4, 1)
dva su nasuprotna vrha kvadrata ABCD. Odredite koordinate
vrhova B i D ako vrh B leži na pozitivnom
dijelu osi y.
U ovom zadatku bitno je poznavanje svojstva kvadrata da se
dijagonale sijeku pod pravim kutom i međusobno raspolavljaju,
formule za polovište dužine i odnos koeficijenata smjera
okomitih pravaca.
Rješenje.
Dužina AB je
dijagonala kvadrata. Njezino je polovište središte
kvadrata S(−1/2, 1/2), a pravac na kojem leži
dobivamo uvrštavanjem koordinata točaka A i C u
jednadžbu pravca određenog dvjema točkama:
y = −(1/7)x+3/7.
Pravac BD okomit je na pravac AC i prolazi
točkom S te ga lako dobijemo po formuli:
y = 7x + 4.
Sjecište y-osi i pravca BD je točka B(0, 4).
Točku D(-1, -3) dobijemo iz formula za koordinate
polovišta dužine u ravnini.
Alternativno, točku B možemo odrediti korištenjem
Pitagorina poučka: |AB| = |BC| ⇒
|AC|2 = 2|AB|2.
Uzimajući u obzir da se točka B nalazi na pozitivnom
dijelu y-osi nalazimo njezine koordinate
B(0, 4). Koordinate točke D dobivamo
na prethodno opisani način.
4.7. Državno natjecanje, 7. razred OŠ, 1999./2000.
Odredite sve vrijednosti parametra m tako da
pravac p …
3x + my = 12
određuje s koordinatnim osima trokut površine 6.
|
Mišem možete mijenjati parametar
m i vidjeti kako to utječe na površinu.
Rješenje.
Ovaj zadatak najlakše možemo riješiti primjenom segmentnog oblika
jednadžbe pravca
Brojevi a i b imaju geometrijsko značenje,
naime (a, 0) i (0, b) su koordinate
presjeka pravca s koordinatnim osima. Zapišimo jednadžbu
pravca p u segmentnom obliku:
Sada direktno možemo iščitati koordinate presjeka pravca
s koordinatnim osima, tj. koordinate točaka A(4, 0)
i B(0, 12/m). Budući da je trokut pravokutan,
njegova je površina
P(OAB) = |
|OA|·|OB| |
= |
4·|OB| |
= 6
⇒ |OB| = 3. |
2 |
2 |
Iz toga lako dođemo do traženog parametra m.
Obratimo pažnju na to da točka B može biti na pozitivnom
ili negativnom dijelu y-osi, što nam daje dva
rješenja m = 4 i m = −4.
5. Zadaci za srednju školu
5.1. Općinsko natjecanje, 4. razred SŠ, 1998./99.
Nađite duljinu zajedničke tetive kružnica
x2 + y2 − 2x − 4y − 4 = 0
i
x2 + y2 − 3x + 4y = 0.
Koliko ima zajedničkih tangenata? Nađite njihove
jednadžbe i udaljenosti između njihovih dirališta s kružnicama.
Rješenje.
Oduzimanjem jednadžbi kružnica dobivamo
x = 8y + 4.
To je jednadžba pravca na kojem leži zajednička tetiva;
želimo odrediti presjek tog pravca s kružnicama.
Uvrštavanjem x = 8y + 4 u
jednadžbu druge kružnice, nakon sređivanja dobivamo
kvadratnu jednadžbu
65y2 + 44y + 4 = 0.
Rješenja te jednadžbe su
y1,2 = (−22 ± 4√14)/65,
a odgovarajuće x-koordinate
x1,2 = (84 ± 32√14)/65.
Tako smo dobili koordinate krajnjih točkaka A i B zajedničke tetive kružnica.
Duljinu tetive izračunamo po formuli za udaljenost dviju točaka ravnine:
|AB| = 8√14/65.
Da bismo nacrtali kružnice, napišimo im jednadžbe u obliku
(x − 1)2 +
(y − 2) = 32 i
(x − 3/2)2 +
(y + 2) = (5/2)2,
iz kojih vidimo koordinate središta i polumjere.
Na slici uočavamo da je jedna zajednička tangenta vertikalni pravac
x = 4 koji dodiruje kružnice u točkama
(4, 2) i (4, −2). Druga dva dirališta možemo
dobiti zrcaljenjem s obzirom na simetralu dužine
AB.
Simetrala prolazi kroz središta kružnica (1, 2) i (3/2, −2),
pa joj lako izračunamo jednadžbu s …
y = −8x + 10.
Uz malo više računanja dolazimo do koordinata točaka simetričnih
točkama (4, 2) i (4, −2) s obzirom na pravac s:
(−124/65, 82/65) i (−12/13, −34/13).
To su dirališta druge zajedničke tangente, koja ima jednadžbu
63x + 16y + 100 = 0.
Udaljenost dirališta na istoj tangenti je 4.
5.2. Općinsko natjecanje, 4. razred SŠ, 1999./2000.
U elipsu
b2x2 + a2y2 = a2b2
(sa središtem u ishodištu) upisan je trokut ABC tako da je
tangenta na elipsu u svakom njegovom vrhu paralelna s nasuprotnom
stranicom trokuta. Kolika je površina tog trokuta ako je
C(0, b)?
Rješenje.
Tangenta na elipsu u točki C je paralelna s x-osi,
pa je i pravac AB paralelan s x-osi. Neka je njegova jednadžba
y = m. Koordinate točaka A i
B dobijemo kao sjecišta elipse i tog pravca:
A ( |
−a
√b2 − m2 |
, m) , B ( |
a
√b2 − m2 |
, m) . |
b |
b |
Tangenta na elipsu kroz točku A paralelna je s
pravcem BC, pa su im koeficijenti smjera jednaki.
Koeficijent smjera tangente dobije se uvrštavanjem
koordinata točke A u jednadžbu tangente na elipsu:
Koeficijent smjera pravca BC izračuna se iz jednadžbe pravca kroz
dvije točke:
kBC = |
b (m − b)
|
. |
a
√b2 − m2 |
Izjednačavanjem tih dvaju koeficijenata smjera dobivamo
m = −b/2. Točke
A i B imaju koordinate
(±√3a/2, −b/2),
iz čega lako izračunamo površinu P(ABC) = 3√3ab/4.
5.3. Županijsko natjecanje, 4. razred SŠ, 1997./98.
Tri tangente parabole određuju trokut. Dokažite da opisana
kružnica tog trokuta prolazi kroz fokus parabole.
|
Mišem možete mijenjati položaj
točaka T1, T2, T3
i parametar p. Gumbi ispod slike
prikazuju konstrukciju korak po korak.
Rješenje.
Neka je parabola dana formulom y2 = 2px.
Tada njen fokus ima koordinate F(p/2, 0).
Neka su T1(x1, y1),
T2(x2, y2) i
T3(x3, y3)
tri točke parabole. Apscise tih točaka su
xi = yi2 / (2p),
a tangente na parabolu kojima su one dirališta imaju jednadžbe
ti …
y yi =
p x + yi2 / 2,
za i = 1, 2, 3. Računajući presjeke tangenata
t2 ∩ t3,
t1 ∩ t3 i
t1 ∩ t2
dobivamo koordinate točaka
A ( |
y2 y3 |
, |
y2 + y3 |
),
B ( |
y1 y3 |
, |
y1 + y3 |
) i
C ( |
y1 y2 |
, |
y1 + y2 |
). |
2p |
2 |
2p |
2 |
2p |
2 |
Središte kružnice opisane trokutu ABC dobijemo kao presjek
simetrala stranica AB
i AC. Stranice leže
na pravcima s koeficijentima smjera
kAB = p / y3 i
kAC = p / y2,
a polovišta su im
PAB ( |
y3 (y1 + y2) |
, |
y1 + y2 + 2y3 |
) i |
4p |
4 |
|
PAC ( |
y2 (y1 + y3) |
, |
y1 + 2y2 + y3 |
). |
4p |
4 |
Sada znamo napisati jednadžbe simetrala stranica
sAB …
y = |
−y3 |
x + |
y32 (y1 + y2) |
+ |
y1 + y2 + 2y3 |
, |
p
| 4p2 |
4 |
sAC …
y = |
−y2 |
x + |
y22 (y1 + y3) |
+ |
y1 + 2y2 + y3 |
. |
p
| 4p2 |
4 |
Iz ovih dviju jednadžbi odredimo koordinate središta S
kružnice opisane trokutu ABC:
xS = |
y1 y2 +
y1 y3 +
y2 y3 |
+ |
p |
, |
4p |
4 |
yS = |
y1 +
y2 + y3 |
− |
y1 y2 y3 |
. |
4 |
4p2 |
Neka je polumjer kružnice R.
Možemo izračunati R2 = |AS|2
i provjeriti da vrijedi |SF|2 = R2,
iz čega slijedi da fokus F leži na kružnici.
5.4. Treći razred SŠ, 1973.
U ravnini je zadan trokut ABC i pravac p.
Neka su A', B', C' ortogonalne
projekcije točaka A, B, C na
pravac p. Dokažite da okomice iz točaka
A', B', C' na pravce BC,
CA i AB prolaze jednom točkom.
U ovom zadatku bitna je ideja da za pravac p
uzmemo x-os. To nam znatno olakšava račun,
jer se tada ortogonalna projekcija točke na pravac
p dobiva jednostavno izjednačavanjem njezine
ordinate s nulom (i ostavljanjem apscise nepromijenjenom).
|
Mišem možete mijenjati položaj
točaka A, B i C. Gumbi ispod slike
prikazuju konstrukciju korak po korak.
Rješenje.
Za pravac p uzimamo da je jednak x-osi.
Ako vrhovi zadanog trokuta imaju koordinate
A(x1, y1),
B(x2, y2) i
C(x3, y3),
onda su koordinate njihovih ortogonalnih projekcija na pravac p
jednake
A'(x1, 0),
B'(x2, 0) i
C'(x3, 0). Koeficijenti smjera
pravaca BC, AC i AB redom su
y3 − y2 |
, |
y3 − y1 |
i |
y2 − y1 |
. |
x3 − x2 |
x3 − x1 |
x2 − x1 |
Koeficijenti smjera okomica na te pravce suprotni su i recipročni.
Prema tome, okomice iz točaka A', B' i
C' imaju jednadžbe
a' … |
y = − |
x3 − x2 |
(x −x1), |
y3 − y2 |
b' … |
y = − |
x3 − x1 |
(x −x2), |
y3 − y1 |
c' … |
y = − |
x2 − x1 |
(x −x3). |
y2 − y1 |
Rješavanjem sustava triju linearnih jednadžbi s dvije nepoznanice
vidimo da je presjek tih pravaca točka S s koordinatama
xS = |
x1 y1(x3 − x2) +
x2 y2(x1 − x3) +
x3 y3(x2 − x1)
|
, |
x1(y2 − y3) +
x2(y3 − y1) +
x3(y1 − y2)
|
|
yS = |
(x3 − x2)
(x1 − x3)
(x2 − x1)
|
. |
x1(y2 − y3) +
x2(y3 − y1) +
x3(y1 − y2)
|
5.5. Državno natjecanje, 4. razred SŠ, 1997./98.
Dokažite da sve tetive parabole
y2 = 4ax,
koje su hipotenuze pravokutnog trokuta s pravim kutom u
ishodištu, prolaze istom točkom.
|
Mišem možete mijenjati parametar a
i položaj točke A1. Gumbi ispod slike
prikazuju konstrukciju korak po korak.
Rješenje.
Neka su A1(x1, y1)
i A2(x2, y2)
krajnje točke tetive parabole. Pravci kroz ishodište i točke
A1 i A2
su okomiti. Njihovi koeficijenti smjera su recipročni i suprotni pa vrijedi
x1 x2 + y1 y2 = 0.
Jednadžba pravca na kojem leži tetiva je oblika
y = k x + l.
Uvrstimo li taj y u jednadžbu parabole, dobit ćemo kvadratnu
jednadžbu koju zadovoljavaju x1 i x2
(apscise presjeka pravca i parabole):
k2 x2 +
(2kl − 4a) x + l2 = 0.
Po Vièteovim formulama dobivamo
x1 x2 = l2 / k2.
Sada lako izračunamo
y1 y2 = 4al / k.
Zbrajanjem x1 x2 i
y1 y2 i sređivanjem
dobivamo l = −4ak. Zaključujemo
da svaka tetiva koja je hipotenuza pravokutnog trokuta s vrhom
u ishodištu leži na pravcu s jednadžbom oblika
y = k(x − 4a),
a ti pravci očito prolaze točkom (4a, 0).
Literatura
[BE] |
E.T. Bell, Veliki matematičari, Znanje, Zagreb, 1972. |
[B6] |
M. Bombardelli, A. Dujella i S. Slijepčević,
Matematička natjecanja učenika srednjih škola,
Hrvatsko matematičko društvo, Zagreb, 1996. |
[B7] |
M. Bombardelli, Ž. Hanjš i S. Varošanec,
Matematička natjecanja 1995./96., Hrvatsko matematičko
društvo, Zagreb, 1997. |
[B8] |
M. Bombardelli, I. Brnetić i Ž. Hanjš,
Matematička natjecanja 1996./97., Hrvatsko matematičko
društvo, Zagreb, 1998. |
[B9] |
M. Bombardelli, A. Čižmešija i Ž. Hanjš,
Matematička natjecanja 1997./98., Hrvatsko matematičko
društvo, Zagreb, 1999. |
[B0] |
M. Bombardelli, I. Brnetić i Ž. Hanjš,
Matematička natjecanja 1998./99., Hrvatsko matematičko
društvo, Zagreb, 2000. |
[B1] |
M. Bombardelli, I. Brnetić i Ž. Hanjš,
Matematička natjecanja 1999./2000., Hrvatsko matematičko
društvo, Zagreb, 2001. |
[B2] |
M. Bombardelli i Ž. Hanjš,
Matematička natjecanja 2000./2001., Hrvatsko matematičko
društvo, Zagreb, 2002. |
[B3] |
M. Bombardelli, A. Čižmešija i Ž. Hanjš,
Matematička natjecanja 2001./2002., Hrvatsko matematičko
društvo, Zagreb, 2003. |
[B4] |
M. Bombardelli, Ž. Hanjš i S. Varošanec,
Matematička natjecanja 2002./2003., Hrvatsko matematičko
društvo, Zagreb, 2004. |
[B5] |
M. Bombardelli, Ž. Hanjš i S. Varošanec,
Matematička natjecanja 2003./2004., Hrvatsko matematičko
društvo, Zagreb, 2005. |
[FI] |
V. Filipović,
Descartes rasprave o metodi,
Matica hrvatska, Zagreb, 1951. |
[JA] |
B. Jagodić i R. Svedrec,
Matematika 7 za izbornu i dodatnu nastavu,
Školske novine, Zagreb, 2000. |
[KN] |
S. Kurepa i L. Neralić,
Matematika 3, Udžbenik i zbirka zadataka za treći
razred prirodoslovno-matematičke gimnazije,
Školska knjiga, Zagreb, 2000. |
[KU] |
Z. Kurnik,
René Descartes,
Matematika i škola 6 (2000), 26-29. |
[N5] |
Natjecanja: Klokan bez granica,
Matka 54 (2005), 119-128. |
[N6] |
Natjecanja: Općinsko-gradsko natjecanje učenika osnovnih škola RH,
Matka 56 (2006), 259-266. |
[ST] |
V. Stošić,
Natjecanja učenika osnovnih škola,
Hrvatsko matematičko društvo, Zagreb, 2000. |
Download
1. Uvod
2. René Descartes
3. Osnovne formule analitičke geometrije
4. Zadaci za osnovnu školu
5. Zadaci za srednju školu
Literatura
Download
|