![]() Broj 5 |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mario Matijević |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fraktalni oblici u numeričkim aproksimacijama |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sadržaj:1. Priroda iteracijske metode2. Cayleyjev problem 3. Koraci algoritma 4. Primjeri fraktalnih bazena 5. Magnetske analogije fraktalnih bazena 6. Optičke analogije fraktalnih bazena Literatura Mathematica 5.0 programi (download) 1. Priroda iteracijske metodeProblem traženja rješenja jednadžbe f(x) = 0 prastar je, same metode koje mogu rješavati jednadžbe u formi ax2 + bx + c = 0 poznate su već tisućama godina. U šesnaestom stoljeću talijanski matematičari razvili su egzaktne formule za rješavanje polinomijalnih jednadžbi stupnja tri i četiri, a početkom devetnaestog stoljeća dokazano je kako ne postoje općenite relacije u radikalima za jednadžbe stupnja pet ili više (Niels Abel). Unatoč tome, numeričke metode za rješavanje polinomijalnih jednadžbi bilo kojeg stupnja tijekom povijesti sustavno su razvijane. Sir Isaac Newton (17.st.) razvio je takvu specifičnu iteracijsku metodu, koju je kasnije usavršio Joseph Raphson (17.st.).Neka je ξ rješenje jednadžbe f(x) = 0 na segmentu
[a, b] i neka su ξ = xn + hn i da pokušamo ocijeniti hn. Prema Taylorovoj relaciji imamo sljedeće:f( odnosno
![]() ![]() ![]() Geometrijska interpretacija metode Jednadžba tangente u točki T0(x0, f(x0)) glasi y - f(
Iz ovoga opisa jasno je odakle dolazi alternativni naziv metode: metoda tangente. Taj se postupak još zove Newtonov iteracijski postupak ili Newtonova metoda, a ponekad i Newton-Raphsonova metoda.
U sljedećem teoremu dani su dovoljni uvjeti pod kojima postupak konvergira. Teorem: Neka je f(a)f(b) < 0, neka su f(
![]()
Rješenje: f(x) = Time znamo da je rješenje iz [2, 3]. Izborom početne aproksimacije ![]() Primjer 2: Neka je zadani polinom p(x) = ![]() Rješenje: - iteracijski postupak glasi:
![]() Ako bismo sada za početnu vrijednost uzeli npr. ![]() ![]() ![]() Osim spomenutih mana postoje situacije kada je ova metoda potpuno nekorisna: (1) ako bismo za početnu aproksimaciju uzeli točku koja se nalazi točno na granici između dvaju rješenja, tada bi tangenta u točki ( ![]() ![]() (2) općenito, ovaj se problem javlja u svim ekstremima funkcije f(x) jer u nazivniku iteratora imamo ![]() Primjeri mogućih problema iteracijske metode, kada imamo prelazak u kaotični režim rada (divergencija metode):
2. Cayleyjev problemPostoji mnogo različitih klasa dinamičkih sustava: kaos u diferencijalnim jednadžbama, razni populacijski modeli u biologiji, fizici i medicini koji služe za simulaciju prirodnih procesa i sl. No, u slučaju kada je iteracijski proces (tzv. transition function) nekog sustava polinom ili racionalna funkcija s kompleksnom varijablom, tada je matematička pozadina dana upravo teorijom Juliaovog skupa.Naziv "Juliaov skup" potječe od francuskog matematičara Gastona Julie (1893.-1978.), koji je većinu razmatrane teorije razvio u bolnici oporavljajući se od teških rana zadobivenih u Prvom svjetskom ratu. Za vrijeme napada Nijemaca na francusku frontu obrane (1915.) Julia je izgubio nos te je do kraja života nosio kožni povez preko lica. Njegovi rani radovi ostali su zaboravljeni dugi niz godina, sve do početka 1980. kada se pojavio Benoit Mandelbrot, koji je nastavio graditi teoriju.
Ogroman napredak koji je Julia postigao u proučavanju nelinearnih
kompleksnih dinamičkih sustava dobiva još i više na važnosti
kada se uzme u obzir da u to vrijeme nije bilo računala: umjesto toga sve
je bilo prepušteno imaginaciji i matematičkoj intuiciji. Većina njegova
rada bila je motivirana člankom poznatog engleskog matematičara sir
Arthura Cayleya. Članak je publiciran 1879. pod nazivom "Newton-Fourier
Imaginary Problem". Problem je bilo traženje proizvoljnih točaka (skupova)
kompleksne ravnine u kojima Newtonova metoda uspješno konvergira prema
nultočkama kompleksnog polinoma f(z) =
Funkcija f(z) = ![]() Označimo bazene privlačnosti tih korijena s A(+1) i A(-1), tj. A(+1) je skup svih točaka ravnine koje pod djelovanjem Newtonove metode konvergiraju prema +1, a A(-1) je skup svih točaka koje konvegriraju prema -1. Cayley je uspio matematički dokazati sljedeće: A(-1) je lijeva polovica kompleksne ravnine, Na slici sve crne točke konvergiraju prema +1, a sve bijele prema -1.
Nakon riješenog prethodnog primjera, Cayley je pokušao riješiti posve analogan problem, gdje je stupanj polinoma uvećan za jedan, tj. f(z) = ![]() Funkcija kompleksne varijable f(z) = ![]()
- sive točke: područje konvergencije prema (- ![]() ![]() - bijele točke: područje konvergencije prema (- ![]() ![]() Julia je shvatio da tri odgovarajuća bazena privlačnosti imaju
zajedničku granicu! Granica između privlačnih bazena ekstremno je
komplicirani objekt: granica se sastoji od točaka koje se istovremeno
nalaze u svim trima područjima (tzv. three corner point). Iako
bazeni sami po sebi nisu fraktalni - oni sadrže velike skupove bez ikakve
podstrukture - njihove granice imaju fraktalna obilježja. Uvećanjem malog
komadića granice dobivamo opet istu strukturu sadržanu samu u sebi
(obilježje samosličnosti) i tako dalje u beskonačnost.
3. Koraci algoritmaAko se Newtonova metoda poopći na kompleksnu ravninu, gdje se ona sustavno provodi za svaku točku promatranog uzorka C-ravnine za neki zadani polinom, tada dobivamo grafičku interpretaciju problema, gdje se kao direktna posljedica mana (karaktera) iteracijske metode javljaju fraktalni uzorci. Sama priroda kompleksnog (pa i realnog) iteratora izrazito je osjetljiva na početne uvjete te se on može promatrati u kontekstu dinamičkog sustava, gdje je njegovo buduće stanje definirano sadašnjim stanjem uz neke dodatne uvjete i parametre. Poopćenje problema na kompleksnu ravninu generira uistinu fascinantne fraktalne skupove, koji su realizirani programskim paketom Mathematica 5.0 u sljedećim programskim koracima:- korisnik učitava proizvoljni polinom u kompleksnoj varijabli z kao ulazni parametar - algoritam nalazi nultočke polinoma i polove iteracijske metode te ih u različitim bojama smještava unutar C-ravnine - sve kompleksne točke koje se nalaze u neposrednoj blizini nultočaka u
relativno malom broju iteracija konvergiraju (teže prema korijenu), tj.
možemo reći da je kriterij konvergencije ispunjen ako je apsolutna
udaljenost aproksimacije od stvarnog korijena (ε = zadana točnost) ε <
- boja se kompleksnoj točki ("pikselu") može pridružiti na dva osnovna načina:
Kriterij konvergencije: svaka nultočka polinoma ima svoju jedinstvenu boju, što znači da svaka točka koja u iteracijskom procesu konvergira, ima upravo boju korijena prema kojem konvergira, a sve ostale (divergentne) točke imaju svoju nezavisnu boju. Globalno promatrajući, koliko imamo nultočaka polinoma, toliko ćemo imati i različitih fraktalnih bazena u kompleksnoj ravnini. - oblik fraktalnog skupa definiran je mnogim parametarima: kompleksnim polinomom, maksimalnim brojem iteracija, zadanom točnošću ε, veličinom uzorka C-ravnine i sl., no ono što ostaje kao univerzalno obilježje za bilo koji polinom jest kaos koji se uvijek javlja na granici bazena privlačnosti i u polovima iteratora. 4. Primjeri fraktalnih bazenaPrimjenimo Newtonovu metodu na polinomu f(z) =![]() - kompleksni iterator je po definiciji:
- nultočke polinoma su redom 1, -1, i, -i - kaos se očituje na simetralama (I-III) i (II-IV) kvadranta jer su upravo to točke koje su na jednakim udaljenostima od gore navedenih nultočaka - pol kompleksnog iteratora u središtu je kompleksne ravnine (to je pol reda 3, izrazito jaka divergencija) Nakon što smo pokrenuli program, koji je priložen za download kao Mathematica5.0 Notebook, dobivamo sljedeće: (a) boja se točki dodjeljuje prema kriteriju konvergencije:
Trodimenzionalni prikaz dinamike sustava (3D fraktalni bazeni) Svakoj točki kompleksne ravnine pridružena je konačna iteracija kao
funkcijska vrijednost na z-osi, koja predstavlja upravo onu
iteraciju na kojoj možemo donijeti zaključak o karakteristici točke: ili
će konvergirati prema jednoj od nultočaka funkcije (tu je iteracija manja
od maksimalne) ili će kaotično oscilirati unutar ravnine (tu je iteracija
upravo jednaka maksimalnoj iteraciji - to je prekidni parametar!).
Neki primjeri prostornog prikaza iteracije za f(z)
=
Primjer 3D prikaza fraktalnih bazena za funkciju kompleksne
varijable
![]() ![]()
Orbita kompleksne točke-dinamika sustava Ovo je kratki opis sekcije koju sadrži priloženi program za download. Ovdje je relativan položaj točke u iteracijskom procesu prikazan kao funkcija iteracije te se na temelju toga stvara animacija putanje točke u ravnini pod djelovanjem kompleksnog iteratora. Odabir točke sa skupa, kojoj želimo promotriti orbitu, radi se pomoću miša: pogledajte upute u izborniku Input-Get Graphics Coordinates u Mathematica 5.0.
Zanimljivo je promotriti dinamičko ponašanje točaka za npr.
f(z) = Također, uvedena je i tzv. "kružna orbita": točka u iteracijskom procesu predstavljena je kružnicom kojoj je radijus recipročna vrijednost kvadrata iteracije (kvadrat iteracije uzima se zbog bržeg smanjenja kružnice - vizualno je bolje predočena konvergencija). Ovaj način prikaza pogodan je za promatranje privlačnih točaka ravnine - nultočaka polinoma ("basin of attraction"). Primjer kružne orbite za polinom stupnja 5:
Primjer kružne orbite za točku (1+ i) na granici bazena (
f(z) =
"Zoom explorer" - fraktalna obilježja Namjena ove sekcije jest vizualizirati osnovne karakteristike
fraktalnih uzoraka kao što su samosličnost i beskonačna
složenost, koje korisnik može istražiti unutar skupa na proizvoljnom
mjerilu. Algoritam prima na ulazu dvije varijable: centar i faktor
uvećanja. Primjeri:
Kompleksno preslikavanje Kao dodatak priložena je sekcija o kompleksnom preslikavanju,
tako da korisnik ima potpuni uvid u svojstva zadanog polinoma. Uzimajući u
obzir da je graf funkcije kompleksne varijable 4D-objekt, metodom
kompleksnog preslikavanja možemo vidjeti u što će se preslikati mreža
početnog uzorka C-ravnine pod djelovanjem zadanog polinoma. Pogledajmo neke osnovne definicije. Neka je G z = x + iy, w = f(z) = f(x + iy) = u(x, y) + iv(x, y). Ponekad je prikladnije prikazati argument z u eksponencijalnom obliku, koristeći se Eulerovom relacijom: z = r![]() U tom slučaju u i v postaju funkcije dvaju realnih argumenata (varijabli) r i φ. Također, ako w prikažemo u trigonometrijskom obliku, w = R ![]() w = f(z) = f(x +
iy) = R(x, y) 5. Magnetske analogije fraktalnih bazenaPogledajmo klasični fizikalni primjer na kojemu možemo vizualizirati ovaj tip kaosa. Fizikalni analogon Newtonovoj metodi primijenjenoj na funkciju f(z)=![]() Općenito, gibanje njihala nepravilno je i nepredvidivo s obzirom na
početni položaj iz kojeg se njihalo ispušta, ali u konačnici će se smiriti
iznad jednog od triju magneta zbog utjecaja trenja (trenje s molekulama
zraka, u ležaju i sl.) koje uzrokuje prigušene oscilacije. Pokušajmo prvo doći do matematičkog modela njihala uz neka razumna pojednostavljenja: - duljina njihala velika je u odnosu na razmak između magneta → tom pretpostavkom možemo reći da se kuglica zapravo giba duž ravnine iznad magneta, a ne po sferi velikog radijusa - magneti su točke privlačenja, pozicionirani u vrhovima istostraničnog trokuta koji se nalaze na maloj visinskoj udaljenosti od ravnine duž koje se giba kuglica - privlačna sila pojedinog magneta koja djeluje na kuglicu obrnuto je proporcionalna kvadratu udaljenosti od magneta (Coulombov zakon) Matematički model ovoga problema sustav je od dviju diferencijalnih jednadžbi drugoga reda, rješenje kojih opisuje gibanje njihala duž osi x i y kao funkcije nezavisne varijable - vremena. Sustav će imati karakteristično oscilatorno ponašanje ovisno o iznosu konstante trenja i konstante njihala, koje se javljaju kao parametri u diferencijalnim jednadžbama.
![]() Uzimajući u obzir da promatramo gibanje kuglice duž ravnine xy na visini d iznad magneta, moramo projekciju prostorne sile na xy-ravninu množiti s kosinusom, tj. sinusom kuta, kako bismo dobili komponente sile duž osi x i y. Kako je ovo model realnog (otvorenog) sustava, moramo također uzeti u obzir i utjecaj sljedećih parametara: - gravitacija: stvara dodatnu silu u xy-ravnini koja vraća kuglicu i ima usmjerenje prema ishodištu, - trenje: stvara prigušnu silu kojoj su komponente proporcionalne brzini kuglice u x i y smjeru, tj. vremenskoj derivaciji x(t)-a i y(t)-a. Uz korištenje drugog Newtonovog postulata, koji kaže da je vremenska
promjena količine gibanja upravo proporcionalna rezultantnoj sili i ima
usmjerenje kao sila (
Početni uvjeti su: 1. početni položaj kuglice (x(t = 0), y(t = 0)) 2. početna brzina kuglice (x'(t = 0), y'(t = 0)), koja se zbog jednostavnosti uvijek uzima kao 0. Dodijelimo magnetima boje: plava, crvena i žuta. Iz proizvoljnog
položaja pustimo njihalo te će se ono u konačnici smiriti iznad jednog od
triju magneta. Ako svaku točku ravnine promatramo kao početnu točku iz
koje puštamo njihalo i ako upravo toj točki dodijelimo boju prema magnetu
iznad kojeg će se njihalo u konačnici smiriti, tada dobivamo neku vrstu
tranzicijskog dijagrama (mape), koji očito ima fraktalnu strukturu
(slika dolje desno). Tada se dobiva tranzicijski dijagram oblika:
Primjer njihala s 3 magneta i početnim položajem kuglice x(0)=1.0, y(0)=1.5:
Velike zatvorene površine (crvena, plava i zelena) ukazuju na stabilnost procesa - ovdje sustav nije osjetljiv na početne uvjete te možemo sasvim lako odrediti ishod.
6. Optičke analogije fraktalnih bazenaSljedeći primjer je kaos u optici (tzv. "Wada fraktali").Sastavimo prostorni tetraedar od metalnih kugli (ili npr. ukrasnih kuglica za bor) koje se međusobno dodiruju.
Sada iza kugli postavimo reflektirajuće ploče u različitim bojama kako bismo te iste boje dobili unutar kugli na svim mjerilima - to su fraktalni bazeni, tj. područja stabilnosti - pomoću njih ćemo vizualizirati kaotične granice i granične točke. ![]() Primjer: Laserska zraka usmjerena točno na fraktalnu granicu predstavlja "graničnu točku", fraktalna struktura u potpunosti je ispunjena laserom.
Literatura[1] Mathematica 5.0 (Wolfram Research)[2] "Fractint" - fraktalni generator [3] Pendulum Fractal Basin Boundary, Yale University [4] Optical Basin Boundaries, Yale University [5] P. Bourke: Fractals, Chaos [6] R. A. Holmgren: A first course in discrete dynamical systems, Springer, 1996. [7] I. Ivanšić: Numerička matematika, Element, 2002. [8] D. E. Joyce: Newton Basins [9] H. O. Peitgen, H. Jurgens, D. Saupe: Chaos and fractals-New frontiers of science, Springer, 2004. [10] R. Robert: Wada Fractals Expo
Mathematica 5.0 programi (download)Newtonov fraktalni skup "kriterij konvergencije"Newtonov fraktalni skup "kriterij iteracije" Matematički model magnetskih analogija
1. Priroda iteracijske metode 2. Cayleyjev problem 3. Koraci algoritma 4. Primjeri fraktalnih bazena 5. Magnetske analogije fraktalnih bazena 6. Optičke analogije fraktalnih bazena Literatura Mathematica 5.0 programi (download) |